keskiviikko 15. kesäkuuta 2016

Tiikeritemppelillä

Olen niin väsynyt mutta tyytyväinen! Oli niin upea päivä että huh heijaa!

Lähdettiin tänään Tiikerinluolatemppelille (Wat Tham Suea). Tiedettiin että edessä on "vähän kuntoilua" mutta rehdisti sanottuna otti kyllä koville. Niin koville että meinasi usko loppua päästäänkö ikinä huipulle. Edessä oli 1237kpl porrasta kohti karstivuorenhuippua ja suurta kultaista Buddhaa. Askelmat olivat pahimmillaan varmasti lähempänä puoltametriä että sai askelmalla jalkaa jo oikeasti nostaa ja ja paikoin kivuttiin täysin pystysuoraa ylös. Välillä porras oli niin kapea että piti mennä sivuttain. 300askelman kohdalla olin vain hikinen puuskuttava pallo. :D Asiaa ei helpottanut trooppinen ilmasto ja auringonpaiste..
Jo alkupäässä joku eurooppalainen mies tuli portaissa vastaan - hän oli kuulemma jo huipulla käynyt eikä toista kertaa mene ja urakka joka meillä on edessä on valtava. Rohkaisi kovasti!
Siellä täällä kaiteissa näkyi porrasnumero
 ja sitä enemmän poikki olin mitä isomman luvun näin. 500portaan kohdalla olin jo ihan valmis koko touhuun ja hiestä läpimärkä. Ei auttanut kun huilata hetki ja katsoa maisemia välillä - korkealla jo oltiin!

Mutta en mä olisi kehdannut edes kertoa reissusta Tiikeritemppelille jos ei oltaisi päästy huipulle - joten kyllä sisulla vain ylös asti. Kyllä kannatti - palkinto odotti huipulla. Mahtavat maisemat ja suuri kultainen buddhapatsas. Oli jollain tavalla rauhoittavaa tarkkailla munkkeja huipulla, jotka tekivät kunniaa Buddhalle ja liikuskelivat äänettä katsellen mietteliäinä horisonttiin. Kaikki oli niin kaunista ja ainutlaatuista.

Alas tulo kävi jouhevammin, joskin hiki virtasi entiseen malliin ja jalat tutisivat ja tärisivät niin että välillä oli työtä pysyä pystyssä. Kaatosadekin yllätti kesken alastulon.
Heti alhaalla taksikuski (tai "taksikuski") koitti uunottaa meitä vaatimalla moninkertaiset summat kyydityksestä, mutta ei annettu periksi vaikka miten oltiin kuolemanväsyneitä. Löydettiin kuski jonka lava-autoon hypättiin ja mies lähti kiikuttaan meitä vaimonsa kanssa Krabi towniin. Pyysi mies hieman extraa (60bahtia eli 1,5€) mutta se oli monta sataa bahtia vähemmän kuin mitä taksisuhari oli koittanut meiltä puijata!
Matkalla nähtiin pellolla suuri norsu käyskentelemässä!

Krabin kaupungissa jäimme kyydistä torilla jossa oli menossa ruokamarkkinat ja vilskettä oli. Sekaan vaan! Missään ei lukenut englantia tai edes länsimaisia kirjaimia,
 joten ei ollut tietoa mitä mikäkin ruoka oli. Mentiin yhteen kojuun ja osoiteltiin vaan sormella sinne sun tänne. :D Reilu 2€ maksoi kannu vettä ja isot lautaselliset ruokaa; riisiä, kanaa ja perrrrkeleen tulista maksasoosia(?) + vihanneslautanen. Oli hyvää mutta se maksanpalojen seassa oleva kastike oli niin tulista että multa lähti ääni hetkeksi ja tuntui että huulet turposi. :D Mutta oli kerrassaan paikallinen makuelämys!

Ostettiin jälkkäriksi mukaan hotellille isotpalat suklaakakkua (1€/pala) ja käytiin ostamassa postikortteja ja halpaa aurinkorasvaa ja sitten täydessä lastissa olevassa lavataksissa Krabi townista Ao Nangiin. Oli upea päivä mutta kyllä on puhkikin!
Huomenna jatketaan taas matkaa. Ollaan varattu 1700bahtin reissu Koh Samuin saarelle. Matkanjärjestäjä tulee aamulla puoli 10 hakemaan meitä hotellilta ja pitäisi olla myöhään iltapäivällä perillä Samuilla, jonne on matkaa noin 300km.
Seuraava päivitys siis luultavasti sieltä!

1. Upeat maisemat siellä "kisuvuorella"! Taitaisi vaan eräältä toiselta kaksikolta jäädä kiipeily väliin :)

1. Oli kyllä työn ja tuskan takana multakin! :D En välttämättä uudelleen kiipeäisi.